Pāriet uz galveno saturu

Izglītība ir viena no jaunā Ādažu novada ilgtermiņa prioritātēm. Lai varētu sasniegt šīs prioritātes mērķus, jāpanāk mijiedarbība starp efektīvu skolu vadību, atbilstošu finansējumu izglītības iestādēm, kompetentiem, aizrautīgiem pedagogiem, un visa procesa mērķi – mācīties motivētiem skolēniem. Ja sākumskolas skolēni ir pēc dabas zinātkāri un mācīties griboši, tad bravūrīga pusaudža, kuram jāpārvar ne tikai personīgās attīstības šķautnes šajā vecumposmā, bet arī jānotur sava vieta un tēls vienaudžu vidū, motivācija ir izaicinājums jebkuram pedagogam.

Lielākajā daļā skolu tradicionāla prakse ir mācību semestru noslēgumos apbalvot labākos skolēnus par viņu sasniegumiem mācībās, olimpiādēs, sacensībās. Bieži šie “labinieki” ir vieni un tie paši skolēni, kuri, gadiem ejot, pateicoties savas personības iezīmēm un arī ģimenes atbalstam, ir spējuši sevī uzturēt vēlmi mācīties. Kāds varbūt laika gaitā “atbirst”, bet vēl retāk ir tā, ka nāk klāt kāds “jauniņais”. Kā lai tāds bravūrīgs pusaudzis uzlabo savas sekmes, varbūt pat nokļūst starp “labiniekiem”, ja viņš nekad tāds nav bijis, vai varbūt tāds bijis līdz 3. klasei, un kopš 5. klases viņa sekmes ir bijušas vidējas vai varbūt pat šur tur nesekmīgas? Turklāt, kā lai notur savu “vēsā” tēlu draugu vidū, pat ja varbūt knapi sajūtama sirdsbalss aicina vairāk pievērsties mācībām, jo saprotams – risks tikt izstumtam kā “grāmatu tārpam” no vienaudžu grupas ir pārāk augsta cena, kas būtu maksājama?

Vēlos dalīties pieredzē par iniciatīvu, kuru, ar mērķi sekmēt Carnikavas pamatskolas skolēnos vēlmi mācīties un sasniegt augstākus mācību rezultātus, ieviesām caur Carnikavas novada vecāku biedrību “Nākotnes iela”, kurai pati esmu līdzdibinātāja. Lai risinātu motivācijas problēmu jauniešu vidū, ieviesām Izaugsmes balvu par straujāko uzrāvienu mācību sekmēs. Sapratām, ka, lai šī lieta “aizietu” un būtu efektīva, balvai ir jābūt pusaudzim pievilcīgai. Mēs arī skaidri pateicām – ja mācīsies labāk, iespējams, tieši tu, saņemsi šādu balvu. Izveidojot sadarbību ar telekomunikāciju un vietējiem uzņēmumiem, balvā dāvinājām planšetdatorus dažādas ierīces un aprīkojumu. Balvas saņēmēja noteikšanai izstrādājām ietvaru – skola mums katru mācību semestri iesniedza skolēnu sekmes pa mācību priekšmetiem, neatklājot skolēnu vārdus.

Kandidāti Izaugsmes balvai bija visi Carnikavas pamatskolas 5.–9. klašu skolēni. Vienīgais nosacījums bija, ka otrā mācību semestra liecībā nedrīkst būt nesekmīgu atzīmju. Mēs, savukārt, matemātiskā ceļā noteicām skolēnu, kura sekmes gada griezumā bija uzlabojušās visstraujāk un mācību priekšmetus, kuros šis progress noticis. Kad beidzām aprēķinus, uzvarētāju zinājām pēc klases un kārtas numura žurnālā. Tad zvanījām klases audzinātājam un jautājām, kurš ir šis skolēns. Balvu pasniedzām mācību gada noslēgumā svinīga pasākuma laikā, kad tika apbalvoti arī “labinieki”.

Šāda skolēnu sekmju datu apstrāde pavēra vēl plašākas iespējas uzlabot skolēnu motivāciju mācīties un sasniegt augstākus mācību rezultātus – ranžēt klases pēc tā, kurā klasē sekmes kopumā uzlabojušās visstraujāk un klašu grupā iedibināt apbalvojumus – kārdinošas ekskursijas, piedzīvojumu pārgājienus, u.tml. Līdzās Izaugsmes balvai iedibinājām arī Balvu par ieguldījumu izaugsmē. Tās mērķis ir izcelt pedagogu, kurš ir bijis visatbalstošākais un visvairāk palīdzējis sarežģītajam skolēnam progresēt. Šādi vēlējāmies sekmēt skolēnos cieņu pret pedagogiem, uzlabot pedagoga kā profesijas prestižu skolēnu acīs. Izaugsmes balva ir apliecinājusi sevi kā efektīvu instrumentu, jo gadu gaitā esam piedzīvojuši, ka skolēni, kuri saņem Izaugsmes balvu, ar laiku iekļūst “labinieku” rindās, un tālāk dzīvē aiziet mācīties prestižās Rīgas vidusskolās.

Izaugsmes balvas un Balvas par ieguldījumu izaugsmē iedibināšanu visā jaunajā Ādažu novadā saredzu kā jaunu un izglītības jomā nozīmīgu tradīciju ar potenciālu tikt ieviestām arī plašākā mērogā visā Latvijā.